fredag 1. oktober 2010

Dama som gikk på dører - Roddy Doyle

"Jeg heter Paula Spencer. Jeg er niogtredve år. Jeg hadde fødselsdag i forrige uke. Jeg er enke. Jeg var gift i atten år. Mannen min døde i fjor. Han blei skutt av politiet".

Paule ljuger så det suser - hun er ekspert på det. Men hun er klarøyd også: hun er alkis, udugelig, stygg og fortjener all den juligen hun får. Eller?
Hun kaprer Charlo Spencer rett for synet på alle de andre jentene. En jublende triumf. Men så begynner alle disse uhellene_ blåveis, skrubbsår, en skulder ut av ledd, ødelagte tenner. Hun går på dører, snubler i trappa...
Fire barn (og en abort) ut i ekteskapet ligger det meste i grus. Men Paula har en vill kjærlighetsevne og en ubegripelig humoristisk sans som bærer igjennom og omsider bringer en slags løsning - med et drabelig brak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar