onsdag 6. oktober 2010

I blodets grep - Val McDermid

Et foreldrepar opplever sitt livs mareritt: Tenåringsdatteren deres forsvinner sporløst og blir funnet igjen mishandlet og drept. Psykolog Tony Hill får det brutale mordet på Jennifer Maidment i fanget mens han selv har sine egne spøkelser å hanskes med. Han har nettopp fått vite sin fars identitet, en mann han aldri har møtt eller kjent. I tillegg får kriminalsjef Carol Jordan trusler om budsjettkutt. Den nye politimesteren gjør det klart at han ønsker at Carols bruk av Tony Hills tjenester skal være et av dem. Så dukker det opp flere drepte tenåringer. Ungdommene har ingen som helst forbindelse med hverandre, men det virker som om morderen har vært i kontakt med sine ofre før han har truffet dem. Stikkord er internett og chattesider. Jakten på denne seriemorderen blir en utfordring av den sjeldne for Tony Hill og Carol Jordan.

Jeg har lest mye Val McDermid, og kjenner hennes måte å skrive på. Ved tre anledninger i boken trodde jeg at jeg hadde funnet ut hvem morderen var og motivet bak mordene. Men jeg tok feil. Det er det som kjennertegner en god krimforfatter; jeg har lest bøker av flere forfattere som jeg har lært meg tenkemåten til, og dermed skjønner hva som er poenget allerede tidlig i boken. Men her overrasket McDermid igjen, og løsningen hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt før jeg leste den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar