fredag 29. oktober 2010

Noen vet - Trude Teige

Et eldre ektepar blir funnet drept på en gård i Asker. Kajsa Coren, politisk journalist i Kanal 4, blir sendt til åstedet. Egentlig arbeider hun med å avdekke en av velferdsstatens største skandaler etter krigen: Omsorgssvikt og overgrep mot barn på barnehjem og spesialskoler. Hun sitter på informasjon som tyder på at sannheten om alle overgrepene langt fra er kommet fram. Litt etter litt begynner Kajsa å forstå at det er en sammenheng mellom drapet på ekteparet og barnehjemsskandalen, og hun føler at hun er på sporet av et skup. Samtidig befinnder drapsmannen seg nærmere enn hun aner.

Halvveis i boka trodde jeg at jeg hadde oppdaget løsningen, og så frem til en overraskende slutt. Det viser seg at konklusjonen jeg hadde kommet til halvveis var den riktige, og dermed ender boka opp som en middels dårlig krim... Men jeg er søren meg ikke sikker på om jeg hadde så innmari høye forventninger til den heller...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar