mandag 27. desember 2010

Sex i Bibelen - Einar Gelius

Sogneprest Einar Gelius har lest Bibelen på nytt fra første til siste ord. Hans prosjekt er gjennom bibelsitater å vise det seksuelle mangfoldet som Bibelen omtaler. Hans funn vil overraske og sjokkere. Bibelens beskrivelser av avansert seksuell praksis har lenge blitt dysset ned av kirken. I boken argumenterer Gelius for at Bibelen er for sex. Han løfter fram Bibelens vakre fortellinger og stor kjærlighet og het elskov.

Nja, lite interessant etter min mening. Temaet er kanskje tabubelagt i de kristne kretser, men jeg kan ikke si noe av det jeg leste sjokkerte eller overrasket meg. Jeg er heller ikke i tvil om at det er kirken som har "redigert" Bibelen, og har aldri trodd at Bibelen skal leses bokstavelig som en lovbok. Jeg tviler på at en mindre kjent person enn forfatteren ville ha fått utgitt en lignende bok...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar