onsdag 17. november 2010

Tvillingen - Merete Junker

"Leppene hans dro seg ut i et lite smil, men han så henne ikke i øynene. Han stirret på et eller annet usynlig i lufta mellom dem, mens han førte pistolmunningen nedover tinningen hennes, som om han tegnet et riss av henne."

Tvillingen er Merete Junkers andre bok om NRK-journalist Mette Minde. Avgangsklassen ved medielinka på den videregående skolen rystes av voldsomme hendelser denne våren. Et selvmord, et drap og en ung jente som plutselig forsvinner fra sitt hjem. Mennesker med tette bånd til hverandre og ensomme mennesker uten nettverk knyttes sammen i en knute så stram at det kan koste liv å få trådene løsnet.

Tvillingen er en mye bedre krimhistorie enn forfatterens forrige bok; "Jenta med ballongen". Handlingen i Tvillingen er ikke fullt så gjennomsiktig som i den forrige, selv om det også her er elementer som man gjennomskuer for tidlig. Avslutninger (løsningen) er derimot ganske overraskende, i hvert fall for meg (nå kan det hende jeg ikke er den fødte detektiv?) og det liker jeg ved en krimbok. Jeg ser fram til flere bøker fra Merete Junker, men da håper jeg at hun kan dempe seg i litt i forhold til den ekstremt detaljerte framstillingen av gater, hus og andre landemerker i Skien - det er kanskje veldig morsomt å lese om hvis man bor i Skien, men for alle oss andre blir det bare "sidefyll"....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar